7 největších mýtů o potravinách

vydáno 12.09. 2013 • Zajímavosti • zobrazeno 1811x

S postupem času se měnil náhled na některé potraviny. Vznikla řada mýtů, mnohdy neopodstatněných. Pokud si někdo kdysi nedával vajíčka kvůli cholesterolu nebo nepil kávu, protože napomáhala vzniku rakoviny, tak současné vědecké poznatky prokázaly nejen zde hluboké omyly.

Mýtus první – káva způsobuje rakovinu

U minulých generací se šířily obavy, že pití kávy není rozhodně prospěšné. Přesněji, v sedmdesátých letech výzkumy postavily do jedné roviny kofein v kávě a cysty v prsní tkáni. O desetiletí později vědci dokonce označili kávu za jednoho z viníků rakoviny slinivky. Ale jak se vyvíjely vědecké metody zkoumání, tak se měnily i pohledy na kávu. Nové poznatky vůbec neprokázaly žádné spojení mezi kofeinem a rakovinou čehokoliv. Dokonce 17 odborných studií z let 1990 až 2003 pomohlo osobám  pravidelně pijících kávu snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 24%. Poslední nedávné výzkumy poukázaly na další prospěšnost pití černé kávy. Její milovníci jsou s nevětší pravděpodobností lépe chráněni před Parkinsonovou nemocí a před cukrovkou 2. typu, i když to by museli vypít neméně šest šálků denně.

Mýtus druhý – vejce jsou nezdravá

Tak to zná snad každý – vejce obsahují velké množství cholesterolu a ten ucpává tepny, proto je vyškrtněme z jídelníčku. Udělali bychom chybu. Dvě významné americké studie neprokázaly vůbec žádnou spojitost mezi konzumací vajec a kardiovaskulárními chorobami. Jeden z výzkumů probíhal u 117 000 žen a mužů a část dobrovolníků jedla jedno či dvě vejce denně, zbytek je nekonzumoval vůbec. Výsledek ukázal, že obě skupiny měly nakonec úplně stejné riziko k infarktu.

Stačí si uvědomit, že samotné tělo přijímá z potravy do krve pouze 25% cholesterolu, kdežto zbytek pochází z jater. Tam se ukládá proto, neboť si dopřáváme chipsy, hamburgery, koblihy a další zdroje nasycených tuků, kterých je ovšem ve vejcích velmi málo. Naopak, ta obsahují mnoho prospěšných látek, napravujících poškození vyvolaná vysokým cholesterolem. Jinými slovy, vejce do potravy rozhodně patří, jen lidé citliví na cholesterol by si měli dávat pozor.

Mýtus třetí – netučné a polotučné potraviny jsou vždy zdravější než ty tučné

Tohle platí u masa a u mléčných výrobků. Ale stačí si zalít salát nízkotučnou zálivkou ( abychom si udrželi postavu) a všechno je jinak. Rozhodně zdravější by byla zálivka plná mononenasycených tuků ( řepkový či olivový olej ), která v kombinací s česnekem nebo bylinkami skvěle chrání před nemocemi, protože dokáže vstřebat ze salátu podstatně více živin.

Výzkumníci Univerzity of Iowa nechali první část dobrovolníků konzumovat salát přelitý nízkotučnou zálivkou a další jedli totéž se zálivkou tučnou. Jakmile byla odebrána krev všem účastníkům, tak se zjistilo, že to správné množství karotenoidů do těla vstřebali ti, co používali tučnou zálivku. To ovšem, neznamená, že by měla salátová zelenina v tuku plavat, stačí jen použít 2 lžičky a vše dobře promíchat.

Mýtus čtvrtý – po oříšcích se tloustne, nejezte je

Je pravdou, že ořechy obsahují hodně tuku, ale většinou toho „správného“. Např. burské oříšky mají až čtyřikrát více mononenasycených tuků než těch nasycených. Vysoká koncentrace zdravých tuků v ořeších dokáže zahnat hlad, aniž by byl zvyšován cholesterol v krvi. Ořechy jsou výborným zdrojem vlákniny, hořčíku, vitamínu E atd. V neposlední řadě, neprůmyslově zpracované arašídové máslo dokáže ochránit před cukrovkou 2. typu.

Mýtus pátý – červené víno jako jediný nápoj chrání srdce

Francouzi jsou ukázkou zdravotního paradoxu. Jejich nezdravé návyky jsou proslulé ( kouření cigaret ), ovšem postihuje je mnohem méně infarktů než národy okolní. Mnozí vědci proto spekulovali, že Francouzům prospívá časté pití vína a to především červeného, které by se mělo podílet na ochraně cév a srdce.

Ukázalo se, za přínosem pro srdce stojí popíjení jak vína, tak i piva či destilátů. Právě obsažený alkohol v menším „usrkávaném“ množství posiluje organismus  před infarktem. Jak prokázala rozsáhlá studie u 38 000 mužů, tak ti, kteří denně pili jednu či dvě sklenky, byli oproti abstinentům o 37% lépe chráněni před infarktem, protože malé množství alkoholu zvyšuje prospěšný HDL cholesterol.

Ale pozor! Denní dávka alkoholu pro muže by neměla překročit 30 g ( asi 3 dcl vína nebo 0,8 l piva či 70 ml destilátu ) a pro ženu 20 g. Což ovšem neplatí pro mladistvé do 18 let, těhotné a osoby, které byly závislé na alkoholu, pro ně by měly být tyto a podobné nápoje tabu.

Mýtus šestý – mražené a konzervované ovoce a zelenina jsou méně výživné než čerstvé

Čerstvé ovoce a zelenina mají opravdu více živin, ale jen ihned po sklizni. To, co si koupíme jako čerstvé v supermarketu, má za sebou dlouhou cestu a může být i týdny přepravováno. Za tu dobu se ze zeleniny a ovoce uvolní přírodní enzymy a živiny mizí.

Oproti tomu se v mrazírnách čerstvě sklizené plodiny zamrazí a zdravé látky tak zůstanou zachovány. A je prokázáno, že ani konzervování nezbaví ovoce či zeleninu velkého množství živin. Je tady ale jedno „ale“. Po ochutnání si nikdo nesplete mražené maliny, jahody či borůvky s těmi čerstvými.

Mýtus sedmý – syrové ovoce a zelenina jsou výživnější než vařené

Vaření rozhodně neochudí všechnu zeleninu či ovoce o výživové látky. Ale teplo prý, dle zastánců syrové stravy,  ničí enzymy důležité pro trávení. Pokud sníme syrovou zeleninu, tak žaludeční šťávy zlikvidují většinu enzymů ještě dříve, než by mohly k trávení přispět.

Když v Německu probíhal výzkum na 200 mužích a ženách, kteří se živili syrovou zeleninou a ovocem, tak se zjistilo, že jim klesl špatný i dobrý cholesterol a vzrostly hladiny aminokyselin spojených s infarktem a mrtvicí.

Vaření opravdu bere potravinám některé živiny a ovoce či zelenina ztrácejí vitamín C, B6 a kyselinu listovou. Ale tyto úbytky lze omezit použitím pánví wok nebo mikrovlnou troubou. Navíc, vařením mrkve a kukuřice v nich zvýšíme hladinu antioxidantů. A rajčatová šťáva obsahuje až šestkrát více antioxidantu lykopenu než čerstvá rajčata, což by měli zaregistrovat ti, kteří se chtějí chránit před rakovinou prostaty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zajímavosti'
Tipy na jiné články
Nejčtenější články
Články
Tipy na další weby
Kontakt a reklama